Jenis-jenis motor
1) Motor Fasa Belah (Bila dihidupkan kipas nya akan berpusing)
2) Motor Kapasitor (seperti motor pada mesin basuh)
3) Motor Sangkar Tupai (Rotor/besi padu yang berlubang
4) Motor Aruhan satu fasa
5) Motor Aruhan 3 fasa
6) Motor Aruhan terus
7) Synchronous motor
Terminal pada motor
1)Motor 3 terminal(induction motor)+ 1 terminal bumi
2)Motor 6 terminal(motor sangkar tupai)+ 1 terminal pembumian
3)Slip ring Motor
Tugas motor ia menukarkan tenaga elektrik kepada tenaga mekanikal
Jenis-jenis Penghidup Motor
1)DOL(Direct on Line) = 0.5hp-3hp
2)Star Delta = 3hp-10hp
3)Auto Transfomer = 10hp-25hp
4)Rotor Resistance = Motor yang melebihi 25hp
Perlindungan Pada penghidup motor
Perlindungan beban lampau (OL) biasanya menggunakan
1)Motor kecil menggunakan O/L jenis thermal
2)Motor sedehana dan besar menggunakan O/L jenis magnetik
Fungsi Penghidup Motor
1)Menghidup dan memberhentikan motor
2)Mempunyai gelung tanpa voltan(no-volt-coil) bagi melindungi motor hidup
3)Mempunyai perlindung arus lebihan bagi melindungi motor apabila berlaku beban lampau
4)Membrek motor dari berjalan terus (kren motor)
5)Mengawal putaran mara-songsang
Penyelenggaran Motor Elektrik
1)Kebersihan motor luar dan dalaman.Kebersihan habuk-habuk dan minyak-minyak serta kekotoran lain terutama pada louver pernafasan
2)MInyak pelincir pada bearing dan aci (sharp)
3)Pengikat bolt dan nat tapak serta lain-lain tempat pada motor
4)Keterusan sambungan kabel pada terminal dan pembumian pada badan motor
5)Komponen-komponen seperti kapasitor dan lain-lain komponen
6)Kekuatan penebat gelung dan kedudukan stator dan rotor yang bebas dari geseran
Perkara yang dilakukan sebelum motor dirombak rawat
1)Buat ujian ke atas gelung-gelungnya
2)Ambil bacaan arus penuh yang digunakan
3)Ambil kelajuan dengan menggunakan techo meter
4)Pastikan geseran berlaku atau tidak
5)Pastikan kepanasan motor
Ujian yang dilakukan selepas rombak rawat
a)Ujian penebat gelungnya
b)Ujian kelajuan dengan techo meter
c)Pastikan bunyinya
d)Pastikan gegarannya
e)Pastikan kebersihan selepas rombak rawat
f)Ukur arus beban penuh selepas dirombak rawat
Kecacatan yang biasa berlaku pada motor
a)Litar pintas pada mana-mana fasa dengan neutral
b)Litar pintas di antara fasa dengan fasa
c)Kerosakan dalam satu fasa
d)Salah sambungan
Mengapa Pemutus Litar selalu terpelantik sebaik saja Motor dihidupkan
1)Voltan penguja rendah.Cara mengatasinya= tinggikan nilai pengujanya(excitiation)
2)Litar terbuka dan litar pintas dalam medan rotor.Cara mengatasinya = Gunakan Penunjuk kutub(plority indicator) untuk mengesan litar pintas
3)Perubahan beban terlalu ketara.Cara mengatasinya = rujuk bahagian mekanikal untuk mengawal beban.
Tuesday, 9 February 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
menarik..tp tu la. sbb basic dulu dlm medium english..amik masa skit nk paham. anyway, lepas ni i'll be good follower.
ReplyDeleteterima kasih atas
ReplyDeleteilmu yang di beri
mcm mana nk kira pengiraan motor ac untuk dapatkn hp & rpm
ReplyDeleteAda berapa jenis motor?bole bagitahukah!
ReplyDeleteBoleh saya tahu macam mana hendak menjadikan motor 3 FASA menjadi 1 FASA?
ReplyDeleteApa yang perlu dibuat?
Boleh saya tahu macam mana hendak menjadikan motor 3 FASA menjadi 1 FASA?
ReplyDeleteApa yang perlu dibuat?
Nak tanya mcm mne nak setting amp therma overload ? Utk setiap motor
ReplyDelete